|
Pieke Dassen (Pierre Hubertus Dassen) |
Pierre Hubertus Dassen oftewel 'Pieke Dassen' Wie kent hem niet. Oud-burgemeester Philip Houben typeert hem als acteur, schilder, musicus, poppenspeler, decorbouwer, rusteloze kleurenmenger, boetseerder en ontwerper van poppen. Pieke was een heel breed georiënteerde man: Pierre Hubertus (Pieke )Dassen, werd op 23 september 1926 geboren in Rotterdam en is gestorven op 18 april 2007 in Maastricht. Zijn vader was van Maastricht, zijn moeder van Rotterdam. Op vierjarige leeftijd komt Pieke naar Maastricht. Vroeger verdiende hij zijn geld als accordeonspeler en speelde vaak met een cabaret gezelschap. In de jaren 50 zong hij Carnavalsliedjes en werd hij vaak begeleid door Math Niël op de piano. In deze periode deed hij veel inspiratie op om over de Carnaval te gaan schilderen. Pieke Dassen begon te schilderen in 1943 omdat hij toen ook naar de Kunstnijverheidsschool ging voor een studie van vrije schilderkunst. In 1945 kwam hij in contact met de poppenspeler Jan Nelissen en werd hulp bij het spelen van zijn stukken in het poppentheater "De Kleine Wereld' in het Dinghuis. Lange tijd was Pieke Dassen het meest bekend als poppenspeler. In de 'Poesjenellenkelder' (verbastering van het Franse Polichinelle dat Harlekijn betekent en staat voor Vlaams Poppentheater.) onder het Dinghuis gaf hij tot 1975 veel voorstellingen waar nog duizenden Maastrichtenaren met veel plezier aan terugdenken. Populair waren ook zijn politieke stukken, bij bekende Maastrichtenaren werd dan 'de ketel gesjoord'. Zo ook ene keer met de Pastoor van de St.Matthias parochie die een proefkamer had waar zijn bekende donderpreken oefende.
Koningin
Juliana zou op bezoek komen in de Bonbonniëre. Pieke werkte in die tijd ook veel samen met journalist Frank Brunklaus Die schreef onder het pseudoniem Frans van Oldenburg Ermke de satirische teksten. Het werd hem volgens Pieke in de burelen van de gazet aan de Wolfstraat niet in dank afgenomen. Hij verdiende bij als cartoonist voor de Maastrichtse editie van het katholieke weekblad Credo en hij illustreerde de columns van Brunklaus in De Nieuwe Limburger. Pieke Dassen en Nelissen gaven ook vaak voorstellingen buiten Maastricht en gingen dan samen op een motor met zijspan de weg op. In 1953 verhuisde Nelissen naar Haarlem, zijn compagnon Pieke Dassen nam de vlag over van Nelissen en maakte voor meer dan een kwart eeuw de 'Poesjenellenkelder' onder het Dinghuis tot een begrip in de Maastrichtse theaterwereld. Niet allen voor kinderen, maar ook voor volwassenen was zijn 'Politieke Poppenkast' telkens weer: genieten! Het was voor een artiest die weinig verdiende in die tijd een grote investering. Pieke kon het niet laten zo nu en dan ook de plaatselijke politiek op de hak te nemen. De magistraten zijn er niet gelukkig mee en regelmatig is het hommeles met de otoriteite'' . Ze besluiten hem de voet dwars te zetten door zijn theater te sluiten in 1970. Zogenaamd omdat het in de kelder vochtig is en bouwvallig. Janneke Kat, de tweede geliefde van Pieke, kan er nu nog kwaad om worden. “Het gebeurde van de ene op de andere dag”. Op de achtergrond speelt natuurlijk mee dat Pieke '’n roeje' is. 't Pand was bouwvallig, zoals de Gemeente zei, maar het duurde tot 1974 tot men daar ging verbouwen. Pieke Dassen was uitermate verbaasd (verpópzak) toen de Gemeente Maastricht vertelde dat hij weg moest uit het Dinghuis. Pieke heeft ondanks die trammelant niet te klagen over media aandacht. Hij wordt de eerste poppenspeler die op televisie verschijnt. Via Aarts Staartjes belandt Pieke als acteur (August) en verwierf hij landelijke bekendheid in de Film van Ome Willem. Samen met o.a. Edwin Rutte, Teun en Toon en 't Combo van Harrie Bannik was het programma bijzonder populair bij de jeugd. Vanaf dan slaagt Pieke erin zich fulltime met schilderen bezig te houden. In zijn atelier in de Bogaardenstraat kan hij zich uitleven. Na 1989 schilderde hij alleen nog maar en zijn hobby was daarbij het schilderen van de Vastenavond (Vastelaovend), van café De Pieter van zijn vriend en ‘mede rotterdammer’ Mike Doove, die hij ieder jaar weer omtoverde tot een waar Vastenavondstempel (Vastelaovendstempel). Liefs achttien jaar flikt hij dit kunstje ‘al of niet met een glaasje schelvispekel in zijn hand’. In 2003 worden de wandversieringen tentoongesteld in het Centre Céramique. Pieke die ooit als cabaretspeler en accordeonist is begonnen (hij speelt ook dwarsfluit, gitaar, viool en trompet) ondergaat de aandacht met genoegen. Veel te makken heeft hij nooit gehad. Hij was er laconiek onder: ‘Zelfs het kleinste lichtpuntje wordt groot wanneer je arm bent’. Met de Vastelaovend ging hij vaak met een tuba op stap, hij speelde vaak met zijn vrienden bij de Zaate Hermenie (dweilorkest) 1959 en later nog bij de Zaate Hermenie (dweilorkest) Vreug en Neugter (vroeg en nuchter). Zijn liefde voor de Maastrichter taal was groot en hij heeft een aantal Operette stukken vertaald zoals die van "Der Vogelhändler" van Carl Zeller voor de Maastrichter Operette Vereniging. Zijn meest recente schilderswerk was bijzonder kleurrijk en het lijkt geïnspireerd door de mythologie. Op verschillende doeken is Sater Pan met zijn fluit te zien. Pieke Dassen gebruikte vaardig een penseel of een pen en maakte daarmee schilderijen met natuurgetrouwe landschappen en zelfportretten. Pieke Dassen was lange tijd ziek en is overleden op 18 april 2007 op een leeftijd van 80 jaar. |
|||
|
20 september 1996.
"Pieke wordt 70, hij is al bijna groot" heet de feestbundel, die
schrijver Ton van Reen de jarige aanbood. |
||
Kijk, Pieke Dassen! Zaterdagmiddag 1 december 2007 om 17.00 uur werd in het Theater aan het Vrijthof het boek Kijk, Pieke Dassen
gepresenteerd. |
|
||
|
Muurschildering ter ere van Pieke.
Gezien de historische band van het Dinghuis met Pieke
Dassen, is ter ere daarvan op de binnenplaats achter de VVV winkel
een kunstwerk vervaardigd door Manny Dassen, de zoon van Pieke. Het
kunstwerk ter ere van Pieke vormt de 'finishing touch' van de
volledige restyling van de winkel. Met de onthulling van de muurschildering in het bijzijn van Manny Dassen, door wethouder Jean Jacobs en Marcel Knols, directeur VVV Maastricht werd de VVV winkel op 27 september feestelijk geopend. |
||
art.1
Was Mestreech Pieke nu al vergeten? |
|||
art.2
Reuzenbeeld Pieke Dassen van 3,3 meter hoog in Statenkwartier |
|||
|
|
||
art.3
Dassen vereeuwigd als 'reus' |
|||
Op
23 september 2011 vond in het Statenkwartiert/Kunstkwartier
twee
belangrijke gebeurtenissen plaats.
De Gevelplaquette: Pieke Dassen was een zeer veelzijdige schilder. Veel Maastrichtenaren zullen hem kennen van de Carnavalsdecoraties in het café "De Pieter". Maar hij heeft ook veel abstracte- en minder figuratieve werken, tekeningen, litho's en aquarellen gemaakt. In 6211 is een keuze te zien van schilderijen van Pieke Dassen van figuratief naar abstract, uitgekozen door Janneke Kat-Bellaard, de partner van Pieke. Voor diegenen die Pieke Dassen op de "klassieke manier" kennen is deze expositie een verassing! In 2022 werd het Dinghuis VVV gebouw en oude werkplek (Poesjenellenkelder) van Pieke Dassen verbouwd, er werd een houten wand rond de ingang gemaakt en enkele graffitikunstenaars konden zich uitleven, Marielle Yogi maakte een beeltenis van Pieke, . . |
|||
Geheugen van Nederland over Pieke Piekke Dassen op Wikipedia Archief 'Film van Ome Willem'Pieke in de tied vaan Jan van Eyck PDF onthulling plaquette
|
|||
Bron. mestreechtenere, maastricht nieuws, kunstkwartier, art.3 De Limburger 11-07-2009, art.2 Siebrand Vos gazet De Limburger 1 april 2009, art.1 Stefan Gybels gazet De Limburger 8 juli 2009, Foto's: Emile Hollman, F.Widdershoven. |