Johnny Blenco

(De zingende ramenwasser)

Jozef Vriezelaar, alias 'Johnny Blenco':

Als je mij en vele Maastrichtenaren met mij naar onze favoriete ‘volks’zanger vraagt dan is het antwoord onmiddellijk Johnny Blenco, zijn teksten hebben mij altijd geraakt, hij was mijn eerste ‘ervaring’ met het 'Maastrichtse lied'. Ik heb hem helaas nog nooit zien optreden, jammer genoeg is hij in 2009 gestopt. Gelukkig hebben we YouTube nog !

Volkszanger Johnny Blenco oftewel Jozef (John) Vriezelaar (vroeger de ‘zingende ruitennwasser’ en zanger van het Mestreechter leed is vanaf 1959 actief in de muziekwereld en groeide op in de Boschstraatkwartier, een arbeiderswijk niet ver van de Stokstraat. Als jongetje moest hij vaak zijn vader gaan halen die in een café in de Stokstraat altijd zijn glaasje bier zat te drinken. Toen hij zijn vader ging halen zag hij vaak hoe Lang Lies of Roei Tina  'aon de geng' waren om klanten naar binnen te lokken. Op verzoek van de oude bewoners heeft Johnny Blenco  een liedje over de oude Stokstraat geschreven waar hij  over de cafés en de bezoekers met hun bijnamen zong. Johnny Blenco heeft jarenlang lang bij de platenfirma Telstar van Johnny Hoes gewerkt, hij heeft daar veel platen gemaakt, vaak onder een andere naam zoals de Mosselmannekes, Johnny Hot, Theo & de Afzwajers, Jan Patat, enz. Die platen werden vooral in België goed verkocht vooral omdat ze ook niet te duur waren.  

In de begin periode  maakte hij ook veel Vastenavond muziek samen mèt Sjeng Kraft o.a. de Langspeelplaten  'Drei Daog Karneval in Mestreech' en 'Vastelaovend in Limburg'. Bekende Maastrichtse nummers uit die tijd waren: 'Tant Neske, De Meidskes vaan Mestreech, Aria van Maria en 't clubleed vaan MVV'.

Zijn grootste succes was in Maastricht in 1973 toen zijn plaat ‘vaan op 't Vriethof op ’n Baank’ uitkwam bij de platenmaatschappij  Dureco. Hij promote de plaat en trad op een zaterdagmiddag met zijn gitaar op in de Grote Staat voor de V&D. De eerste weken liep het storm met de verkoop van de LP en al snel was de plaat goed voor een gouden plaat. De bekendste nummers van die langspeelplaat zijn:

Heimwee naor Mestreech, 't Hart vaan Mestreech, Es diech mich puuns Merie en Iech höb de piep leeg. Een jaar daarna kwam een  Kerstplaat van hem uit namelijk "Keersmes roond de Vriethof " en ook die langspeelplaat werd een groot succes. Bekende nummers hiervan zijn: ‘Belkes hei Belkes dao , Keersmès roond 't Vriethof, Op de Amiejer Heij’ enz..De CD/langspeelplaat is uitgebracht door de firma Dureco.  Opgenomen werd de LP in zijn kelder in het Witte Vrouwenveld.

In 1981 maakte hij de L.P. ‘Mestreech blijf toch Mestreech’. Johnny Blenco is niet alleen zanger maar ook arrangeur, producer, en songschrijver. Voor ‘Sjeng de Belsjz’  heeft hij een aantal liedjes geschreven, “Dao moot op gedroonke weure" en "Es de roeze weer goon bleuje", in 2000,  "Es iech in dien auge kiek"  en "Griekse vrouwlui".  sloeg in als een bom, en werd op alle radio zenders gedraaid, het heeft zelfs een aantal malen de televisie gehaald.

In het jaar 1999 maakte hij voor het eerst  een CD met zijn dochter Marjo, namelijk “Te Sjoen um Woer te zien”. Een  jaar later in 2000 kwam de CD "Höb geer effe tied"  gevolgd in 2002  door “Dee Sjoenen tied”. Het Bekendste nummer is zeer zeker van "Iech höb vaan diech gehawwe”. Samen met zijn dochter Marjo vormde hij onder de naam van "Het Noorderzee-Duo" een duet en samen werd een videoclip opgenomen met het liedje "Ik heb van jou gehouden", een Nederlandse tekst van het liedje "Deen sjoenen Tied ". 

Samen met de groep Pikkatrillaz maakte hij in 2007 een Vastenavond rap-plaatje namelijk, “Hi Ha Rappening” en dat werd veel met de Vastenavond gedraaid. “Hi Ha Happening” is een liedje uit 1962. Johnny Blenco is een Maastrichtse zanger waar wij als ‘Mestreechtenere’ bijzonder trots op mogen zijn ook al omdat hij veel heeft toegevoegd zowel als zanger, arrangeur en componist aan de in het Maastrichts gezongen liedjes.

Vrijdag 12-12-2008: Schreef Sjoerd Duijkaerts van De Ster het volgende:

‘Ach weinie ligk weer ins snie, met Keersmès, Es geer wis, wie good miech dat deech, ‘nne Witte Keersmès in Mestreech’, zong Johnny Blenco al in 1975. Een vooruitziende blik, want nog steeds vraagt menig Maastrichtenaar zich af wanneer de stad weer eens onder een witte deken verdwijnt (art. uit 2008). En op zijn meer dan 33 jaar oude langspeelplaat 'Keersmès roond de Vriethof' bezong de zanger ook andere nog steeds actuele thema’s. 

Op verzoek van ‘ne Hollender schreef Blenco (70 in 2008) meer dan drie decennia geleden de nummers voor zijn kerstplaat. Simpel opgenomen in zijn kleine thuisstudio in de kelder van zijn toenmalige huis aan de Meerssenerweg. De ras-Maastrichtenaar moet lachen als hij terugdenkt aan de opnames. “De geluiden van het klokkenspel maakten we met een simpel xylofoontje, zo’n kinderdingetje. Aan het einde daarvan zat een schroefje. Waren we bezig met de opnames, sloeg die muzikant per ongeluk op dat schroefje. Konden we weer opnieuw beginnen”, lacht de zanger. Uiteindelijk werden er twaalf kerstnummers op vinyl geperst. Nummers waarvan een aantal nog steeds een actuele boodschap in zich draagt. Misschien nu nog wel actueler als destijds. In 'Mesjien zit God te jenke' bezingt Blenco verdraagzaamheid onder de mensheid. In 'Keersmès door de jaore' komt het materialisme van het kerstfeest aan bod en in 'Es de snie ligk in de straote' gaat het over naastenliefde. Een vooruitziende blik? Ja, dat wel. Maar voor Blenco is het heel simpel: “Voor mij is het een kwestie van de wereld zo voorstellen zoals die is.” Blenco bezong elf de veranderingen van Kerstmis door de jaren heen. Ging het vroeger vooral om een bezinningsmoment, tegenwoordig draait het zoals hij dat zelf zo mooi zegt om de 'gesjinke'. “Ik heb in mijn jeugd nooit grote 'gesjinke' gehad. Dat was in die tijd niet in zwang en we hadden er de duiten niet voor.” 

Hard werken:

De zanger / producer / liedjesschrijver heeft zelf sowieso altijd hard moeten werken om brood op de planken te krijgen. “Ik maakte muziek, heb in de bouw gezeten, was ruitenwasser en bracht folders rond.” Hij vervolgt: “De ring die ik aan heb, ik ben al bijna 50 jaar getrouwd, heb ik op afbetaling gekocht voor 2,50 gulden per week.” Het geeft het arbeidersethos van de Maastrichtenaar nog maar eens weer. Dat arbeidersethos vertaalde zich ook in zijn muzikale productie. Blenco schreef ongeveer 2300 nummers, het overgrote deel overigens in het Nederlands. Plaatjes in het Maastrichts werden vooral voor het plezier opgenomen, want veel was er niet mee te verdienen. Over zijn Maastrichts wil Blenco nog wel wat kwijt, omdat hij voor iemand van een dialectkring wel eens becommentarieerd is over zijn taalgebruik. “Ik weet niet of mijn teksten in foutloos Maastrichts geschreven zijn. Maar ik zing in mijn moojertaol zoals ik dat vroeger geleerd heb. Woorden die tegenwoordig gebruikt worden als sjevraoj werden bij ons thuis niet gebruikt.” 

Nu het weer langzaam richting het einde van het jaar gaat, zal menig Maastrichtenaar de nummers van 'Keersmès roond de Vriethof' weer voorbij horen komen. Een plaat die romantische beelden van vroeger oproept. Op de hoes staat zelfs een besneeuwd Vrijthof afgebeeld. Maar de zanger moet eerlijk bekennen dat hij zelf ook de laatste sneeuw met Kerstmis niet kan herinneren. “Dat was toen volgens mij al niet meer. Maar ik heb me altijd heel goed kunnen inleven in een persoon of situatie.” Het is die nuchtere kijk op zijn eigen muziek, die Blenco zo bijzonder maakt. In zijn actieve muziekcarrière maakte hij nummers van verschillende genre in België en Nederland. Ondeugende liedjes of Hollandse smartlappen, Blenco deed het allemaal om brood op de plank te krijgen. Het leukste voor hem blijven toch de Maastrichtse nummers. Tegen het einde van het interview in eetcafé Minckelers klinkt dan ook heel toepasselijk een van Blenco’s eigen nummers: ‘De Keersmaan’.  

Verder was in 2009 Johnny Blenco toegevoegd aan het programma van De11devande11de. Zijn bekendste nummer in Limburg is: ‘Op ’t Vriethof op ’n baank’, maar Johnny heeft o.a. in België veel meer hits op zijn naam staan. Hij werkte veel samen met Sjeng Kraft. Johnny Blenco heeft onlangs zijn afscheid aangekondigd. Na carnaval stopt hij met optredens. Reden voor de Sjeng Kraft Kompenei om hem uit te nodigen voor De11devande11de. 

Johnny Blenco gestopt met zangcarrière!

De Maastrichtse zanger Johnny Blenco is zondagmiddag 5 juli 2009 op de Boschstraat geëerd door zijn collega
Huub Adriaens.
Huub Adriaens heeft het portret van Blenco laten vereeuwigen in een stenen reliëf, dat aan de zanger is uitgereikt door wethouder Jacques Costongs.
"Johnny is onlangs gestopt met optreden", legt Adriaens uit.
"Ik vind het jammer dat zijn afscheid zo weinig aandacht heeft gekregen. Johnny is van grote betekenis geweest, voor mij persoonlijk (hij heeft mij ontdekt en begeleid), maar ook voor Maastricht. Op deze manier wil ik dat nog een keertje onderstrepen."
Begin 2010 heeft Adriaens samen met het
Mestreechs Volleks Tejater een muzikale hommage aan Blenco verzorgd.

In 2018 kreeg ik de prachtige gelegenheid om Johnny Blenco 'live' te ontmoeten. Een droom die uitkwam, middels de website Maastricht Digitaal van de zoon van mocht ik foto's maken bij de radio-interview bij Radio Maastricht 'De Liewe', klik hier voor de pagina.

Nao Bove

DISCOGRAFIE:

Single 7”

De meitskes vaan Mestreech/ Den aria vaan Maria (DOM 002,?)

'Als de sneeuw ligt in de straten' Klaver4 Producties 146.009 Met dank aan Chris Geurts.

Samen met Beppie Kraft ’Diech bis e lekker menneke / Boeveur höbste miech verlaote (Telstar 2774 TF,1979)

EP samen met anderen:

‘Boe de brouwer is’ (Telstar 60067, 1979)

LP’s

‘Op ’t Vriethof, op ’n baank (Dureco ELF 25.15, 1973)

‘Keersmès roond de Vriethof’ (Elf Provinciën ELF 25.28,1977)

"Mestreech, dat stökske goud!" (Limbo Records L 70025)

"Mestreech bleif toch Mestreech" (Telstar TAR 19958 TL, 1981)

LP’s samen met anderen:

"Een groot uur Limburg" (2-LP, Capri 2CQ55/56, 1975)

"Drei daog Karneval in Mestreech" (Telstar TPO 11968 TL, 1977)

"Vastelaovend in Limburg 2" (Telstar, TFA 14946 KL, 1979)

"Wie sjoen os Limburg is" (Dureco GIP 33.002, 1979)

"Groeten uit Limburg" (Cultureel centrum Venlo / Killroy 16937, 1979)

CD’s:

"Op 't Vriethof, op n baank" (Dureco 1152442, 1990)

"Vaan op Sint Pietersberrig tot in de Kazjematte" (Dureco, 1159972, 1994)

"Maastreech dat stokske goud" (Dureco, 1163552, 1997)

"Goojemorrige leef luij" (IMC PIE, 7001-2, 1997)

"Het beste van Johnny Blenco" (?)

" 'n Tuut Meestrichter Geis" (Marlstone, CDL 9707, 1997)

"In Mestreech is 't 't beste" (Marlstone, CDL 9849, 1998)

"De allerbèste vaan Johnny Blenco" (Telstar TCD 100904-2, 2003)

CD’s samen met Marjo Blenco:

"Te sjoen um woer te zien" (Marlstone CDL 9930, 1999)

"Höb geer effe tied?" (Marlstione CDL 2038, 2000)

"Dee sjoenen tied" (Pebble Music PMC 014, 2002)

CD’s samen met anderen:

“Limburg mie landj 1" (Dureco 1151872, 1990)
"Kerstmis in Limburg" (Telstar TCD 100.747.2, 1991)
"Keersmes in Limburg" (Marlstone 099124 CD, 1991)
"Wie sjoen os Limburg es, deel 2" (Telstar TCD 100.766.2, 1992)

"Wie sjoen os Limburg es, deel 5" (Telstar TCD 100.769.2, 1992)
"Limburg mie landj 2" (Dureco 1157042, 1992)
"Luusterleedjes, deel 1" (Marlstone CDL 9313, 1993)
"Luusterleedjes, deel 2" (Marlstone CDL 9315, 1993)
"Limburg mie landj 3" (Dureco 1160972, 1995)
"Karneval in Mestreech, deel 1" (Telstar TCD 100.851-2, 1996)

"Duètte" (Marlstone CDL 9749, 1997)
"Laot de sjterre sjiene!" (Marlstone CDL 9865, 1998)
"Hartedeef" (Marlstone, CDL 9911, 1999)
"Radio Ridderronde" (Marlstone CDL 9922, 1999)
"Het leven is een feest, deel 1" (De Glimmende schijf PMLP 101, ?)
"Vastelaòves virus" (Telstar TCD 10227-2, 2000)
"Vastelaovend in Mestreech 5" (Marlstone CDL 2002, 2000)
"De hoëgtepunte oet De Waolse medammecour" (Marlstone CDL 2003, 2000)
"Lentekriebels" (Marlstone CDL 2011, 2000)
"Vastelaovend in Mestreech 6" (Marlstone CDL 2102, 2001)
"Vastelaòves virus, deil 2" (Telstar-Limbo Star TCD 10236-2, 2001)
"Lentekriebels 2" (Marlstone CDL 2110, 2001)

"20 jaor Preuvenemint" (Marlstone CDL 2120, 2001)
"Leedjes van
Sjeng Kraft" (Marlstone CDL 2132, 2001)
"28 Après ski knallers" (2-CD, Vincent Produkties VNC.VCD 1175, 2002)
"Pebble Music band live" (Pebble Music PMC 013, 2002)
"Limburg Alaaf II" (Pebble Music BL.PMC 017, 2003)
"Zonnig & gezellig 2" (Pebble Music BL.PMC 022, 2004)
"Limburg Alaaf III" (Pebble Music, 2004)
" 't Beste oet de Limbo Top 100 allertijden, deil 1" (Limbo Music 5521182, 2004)
"Zonnig Limburg" (Marlstone CDL 2420, 2004)
"
Original Sjengstas" (Eigen beheer, 2004)
"Vastelaovend in Mestreech 9" (Marlstone CDL 2602, 2006)
"Limburg Alaaf V" (Pebble Music PMC 021, 2006)
"Keersmes oppe Vriethof" (Marlstone CDL 2652, 2006)

Video's van Johnny Blenco   Foto's Johnny Blenco

Songtekst Op ’t Vriethof op ‘n baank

Refrein:

Op ’t Vriethof op ‚n baank, höb iech slivvenhier bedaank,

Veur ’t sjoens dat heer aon miech gegeve heet.

Jao dao bijj de aw Maosbrök, dao voond iech mie groet gelök,

Iech weit zeker tot iech dat noets mie vergeet.

In die stad daor aon de Maos, dao höb iech es keend geraos,

Dao ging iech veur ’t iers nao sjaol,

Lier iech mien moojertaol

Op ’t Vriethof op ‚n baank, höb iech slivvenhier bedaank,

Veur ’t sjoens dat heer aon miech gegeve heet.

Koeplèt

1) Euver de merret loupe, e rommedoeke koupe,

En fijn flanere door de Groete Staat.

’t Förtsje vaan Sint Pieter, dat pak miech bijj miene mieter,

zeen iech dat weur iech dèks vaan vräög e bitsje zaat.

2) De hertsjes en de bere, die kinne miech ammezeere,

es iech zoe zoondags door ’t parrek gaon.

Zeen iech de poort Woerechtig, daan weurt ’t miech te mechtig,

En keump d’r in mien ouge dèks ‘n traon

Bron. website Streektaalzang, Mestreechtenere foto's: internet

Nao Bove

Aonvaank