|
Industriestad Maastricht (Industriestad Mestreech) |
Onze stad Maastricht is mede 'groot' geworden door de industrie die in en om de stad hun artikelen produceerde. Mede door fam. Regout en hun ondernemingsgeest is Maastricht ook een van de eerste 'industriesteden' geweest, nu in 2016 hebben nog maar enkele fabrieken hun vestigingen binnen de stadsgrenzen. De term industriestad wordt ook wel gebezigd voor een op zich historische stad, waar zich aan de rand ervan belangrijke industriële bedrijven ontwikkelde, terwijl de historische kern betrekkelijk ongeschonden is. De stad Maastricht was tot diep in de negentiende eeuw omgeven door een gordel van vestingwerken. Tussen 1815 en 1830 was er in de vesting slechts weinig bedrijvigheid. Deze bedrijvigheid nam pas toe toen Maastricht Vestingstad 'af' was en de Vestingmuren kon afbreken.
Vroeger in de tijden van huisnijverheid en ambachten was Maastricht al een levendige stad voor handel. Er waren velen soorten ambachten die zich per ambacht verenigd hadden in een gilde. Een gilde bestond uit meerdere meesters van een bepaalde ambacht die meestal bij elkaar in dezelfde straat zaten. Zo had je bijvoorbeeld het goudsmedersgilde. Een gilde van meesters in het smeden van goud. Dit kun je nu nog zien als je in de binnenstad van Maastricht door de smedenstraat loopt. Op die manier zat de nijverheid van Maastricht in elkaar. Dit ging nog zo door totdat de Fransen kwamen. De huidige straatnamen verraden nu nog vaak de historie zoals de Raamstraat (waar de lakens op 'ramen' werden gespannen), Kleine en Grote Looierstraat waar de leerlooiers zaten.
Toen in 1794 de Fransen kwamen, maakten
die een einde aan alle dwang van de ambachten. Zij werden kort en
goed opgeheven. Voortaan kon iedereen die dat wilde een eigen
bedrijf beginnen. Het gevolg was dat allerlei beunhazen hun
kans zagen, van het ambachtelijke werk bleef weinig over.
De door Fransen zo hooggeroemde vrijheid bracht voor de arbeider
alleen maar ellende. De 19 eeuwse arbeider was niet meer dan een
domme goedkope kracht. Door de snelle bevolkingstoename waren er
zoveel arbeiders, dat de lonen vanwege het grote aanbod laag konden
blijven. Bovendien waren arbeiders makkelijk te vervangen, omdat zij
in de opkomende fabrieken niet veel ambachtskennis nodig hadden.
De Fransen brachten ook een middel mee om arbeiders in bedwang te
houden. Wie werk wilde hebben kreeg het zogenaamde livret, een
werkmansboekje. Daarin tekende de baas aan of de arbeider goed of
minder goed aan zijn werk voldeed. Zonder dat boekje met een goede
aantekening was het niet mogelijk voor de werknemer van baan te
veranderen. Een arbeider werd op die manier min of meer de slaaf van
zijn baas. Men leefde voornamelijk van het garnizoen, ambtenaren en vrije beroepen. Die investeerden niet in industriële bedrijven. In 1826 werd de Zuid-Willemsvaart, inclusief de binnenhaven Basseng (Bassin), opengesteld voor het scheepvaartverkeer. In 1834 begon een jonge ondernemer met de naam Petrus Regout aan de Boschstraat met de fabricage van glas en kristal, spoedig gevolgd door een aardewerkfabriekje. De fabrieken van Familie Regout ontwikkelden zich voorspoedig en mede daardoor werd Maastricht in de 19e eeuw een vooraanstaande industriestad. Door de slechte sociale omstandigheden was de kindersterfte hoog en de gemiddelde leeftijd laag. Maastricht was in die tijd een ongezonde, smerige stad. Tussen 1845 en 1850 werd het kanaal Maastricht - Luik gegraven. De eerste spoorlijn in Maastricht (Aken - Maastricht) werd in 1853 opengesteld.
Arbeidsverhoudingen: Na de opheffing van de vestingstatus in 1867 werden de eerste woonwijken buiten de middeleeuwse stadsmuur aangelegd. Ook de vele brouwerijen bleven in de 19e eeuw klein. Rond 1900 waren er niet minder dan 36 brouwers actief in Maastricht.
Deze pagina gaat over enkele 'grote' Fabrieken / industrieën die bij Maastricht horen. U zult zien dat zowel de familie Regout alsook Familie Marres bij veel fabrieken in Maastricht betrokken waren. Een prachtige uitleg over Maastricht als industriestad is terug te vinden in het stuk wat ik vond op de website van Scholieren.com. Dit verhaal is bij elkaar gezocht, geschreven en ingeleverd als werkstuk geschiedenis door een scholier van 4e klas HAVO en beslaat 3986 woorden en is gepubliceerd op 18 januari 2006 op de website van Scholieren.com en heeft als onderwerp Maastricht als industriestad. Een woord van dank aan de scholier en aan Scholieren.com voor de toestemming om dit prachtig stukje geschiedenis te mogen plaatsen. OM het verhaal te lezen kunt u klikken op deze LINK.
Rest van de industrieën in Maastricht wordt nog bijgewerkt. |
|
ARTIFORT | |
COX GEELEN | DOTREMONT |
GASHOUDER | |
JEMA KERAMIEK | KNP/SAPPI |
MAASSTAAL | |
MAASTRICHT ALS INDUSTRIESTAD | MABRO |
MOSA | RADIUM/VREDESTEIN/RUBBERFABRIEK |
REGOUT - MATTHEY 'Gouden randje' | SIGARENFABRIEK DE MUNT |
SIGARENFABRIEK PHILIPS | SOCIÉTÉ CÉRAMIQUE |
SPIJKER-NAGELFABRIEK/THOMAS REGOUT | |
SPHINX (door de Jaren heen) | STELLA ONBREEKBARE HORLOGE GLAZEN |
STOOMSTEENFABRIEK BELVÉDÈRE | ZOUTZIEDERIJ MARRES |
Bron: Zicht op Maastricht, Wikipedia. Foto gravure-van christiaan schüler-1858 |